Menu Sluiten

Beweegtips voor ouderen

Met een beetje beweging blijft iedereen langer op de been. Nu we door het Coronavirus veel binnen blijven en misschien minder zorg ontvangen, is het belangrijk zelf op onze beweging te letten. Door bewegingsoefeningen blijf je vitaal en voorkom je de kans op een val. 

Maar, hoe doe je dat in tijden van afstand houden en thuisblijven? Met 7 kleine beweegtips tijdens dagelijkse activiteiten is het makkelijk in de benen te komen. Denk aan balans proberen te houden tijdens het tandenpoetsen. Of de tenen strekken tijdens het bellen. De eenvoudige en effectieve beweegtips houden je fit en vitaal.

Valongevallen zijn voor veel ouderen op dit moment niet de grootste zorg, maar het is juist belangrijk om aandacht te blijven besteden aan valpreventie en beweegstimulering. Hoe ouder we worden, hoe meer spiermassa we verliezen. Tot zo’n 2% per jaar. En rond ons 70ste jaar is ongeveer 40% van onze spiermassa verdwenen. Onze botdichtheid neemt af, wat de kans op een botbreuk vergroot. Onze reactiesnelheid wordt lager en we struikelen eerder als we ouder worden. Ook hier houden we gemiddeld vaker letsel aan over als we ouder zijn. 

De 7 kleine beweegtips hebben we ontwikkeld in samenwerking met KBO-PCOB, Buurtzorg Nederland en fysiotherapeuten.

Translate »