Is er ook een overzicht alle sportverenigingen in heel Den Haag?

De afdeling sportsupport van de gemeente Den Haag heeft een overzicht van alle sportverenigingen en sportlocaties en accomodaties in Den Haag. Deze informatie hebben ze gebundeld in de sportzoeker. Deze kunt u hier vinden op de site van de gemeente Den Haag.

Ik ben 50+ en ik wil meer gaan bewegen, maar waar kan ik terecht?

 Onder het kopje sportactiviteiten vindt u verschillende beweegactiviteiten voor 50+ in wijk Moerwijk.  Daarnaast heeft de gemeente Den Haag ook al het aanbod voor deze groep speciaal gebundeld in een boekje: Sport en Beweegwijzer 50+. Dit boekje kunt u hier online vinden op de website van de gemeente Den Haag.

Waarom staat mijn beweegprogramma er niet bij?

De buurtsportcoach in Den Haag is een pilot en is nog in ontwikkeling. Hierdoor hebben ik nog niet de tijd gehad om met alle beweegaanbieders in wijk Moerwijk in contact te komen.  Of ik weet nog niet van het bestaan van uw beweegprogramma af. Maar dan hoor ik het graag! Dan kom ik graag een keer persoonlijk langs om nader kennis te maken en samen te zorgen dat we meer bewoners in beweging krijgen en plezier in sporten hebben.

Waarom moet ik betalen voor de sportactiviteiten?

We willen graag zoveel mogelijk mensen in beweging krijgen en voor veel activiteiten is er al een kortingsregeling met de Ooievaarspas mogelijk.  Maar om te zorgen dat we de komende jaren ook kunnen blijven sporten is er toch geld nodig bijvoorbeeld voor onderhoud van sportaccommodaties en betaling van salarissen is van beweeguitvoerders.

Maar buiten sporten kan natuurlijk wel gratis.  In het zuiderpark is zelfs een buiten fitnesslocatie met verschillende apparaten die je gratis kunt gebruiken. Hiermee kunt u uw kracht en conditie verbeteren. Voor meer informatie kunt u hier kijken. 

Hoeveel moet ik bewegen om gezond te blijven?

Om een goede gezondheid te behouden is het gewenst tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag tenminste 60.

Of aan de norm wordt voldaan hangt af van de duur (totaal 30 of 60 minuten in blokjes van mininmaal tien minuten), de frequentie (minimaal vijf dagen per week) en de intensiteit (iets hogere hartslag en ademhaling. dus stevig doorwandelen, iets harder op de pedalen trappen, eens flink achter de hond aanrennen).

Bron: www.30minutenbewegen.nl